Dag 2: Chaos of gezellig?

4 november 2021 - Sanje, Oeganda

Iedereen is zonder moeite op tijd uit bed, kennelijk zit de spanning er nog goed in of we willen geen moment Oeganda ervaring missen. Na een stevig ontbijt gaan we op pad. De drukte op straat is precies wat Ton er gisteren van verwachtte. We kijken ons ogen uit, een onbestendig gevoel maakt zich van de meesten meester, wat een chaos. “Gezellig” roept Mariska en opeens kijken we met andere ogen naar de chaos. Het verkeer kruipt, motoren gaan links en rechts ons voorbij, koeien op de straat. Chaos of gezellig? Het dilemma blijkt onze dag te gaan bepalen. Eerst even een serieus moment als we de martelkamers van Idi Amin bezoeken. De gids schetst ons de geschiedenis van de monarchie, de Britse heerschappij en de dictators die elkaar opvolgden. We krijgen een geschiedkundig fundament onder onze kennismaking met Oeganda en kijken, als we de reis vervolgen, weer met andere ogen om ons heen. De reis gaat verder en we maken een tussenstop op de evenaar. Foto’s en de proef met kolkend water tonen aan, de evenaar ligt hier. Toeval of niet, de lijn op de grond die de evenaar markeert is ook één rechte streep naar de voordeur van de bar waar we een drankje drinken. Verder naar het Jores hotel van pastor Fred waar het warme eten in pannen wordt opgediend en we elkaar het eten mogen opscheppen. Het hotel heeft problemen met elektriciteit met gevolgen voor verlichting en warmwatervoorziening. Een soort chaotische gezelligheid hier concluderen we, net als in de rest van Oeganda!