Dag 3: Koffie en brood

5 november 2021 - Sanje, Oeganda

De dankbaarheid voor goede WiFi laat ons de ongemakken voor lief nemen. Ton is dankbaar dat hij zijn kamer met Simon deelt als tijdens een koude douche de verlichting ook uitvalt. De koplampjes zijn een uitkomst om verder de weg te vinden. Iedereen ligt “fris” op bed en/of staat “fris” weer op. Het sap bij het ontbijt is zuur en de melk is heet. Dat vinden we niet raar, alleen heel bijzonder. Vandaag is de grote dag, voor ons of voor Hope Coffee? Het hele team van Hope Coffee zit klaar voor de ontvangst en stelt zich per persoon voor, ook wij stellen ons voor. De staf van Hope Coffee, zo’n 20 mensen, is een indrukwekkend team! Van Financial controllers tot de vrachtwagenchauffeur, ze zijn er allemaal. Enthousiasme, collegialiteit, team spirit, dankbaarheid, we voelen en ervaren het allemaal bij deze groep. Uitgebreid verslag krijgen we van de laatste oogst en een presentatie over de plannen om de koffieboeren meer stabiliteit te bezorgen met het telen van macadamia noten en het houden van bijen. De combinatie met koffieplanten lijkt ideaal. Een mooie wandeling brengt ons bij de eigen plantage van Hope Coffee. Met deze plantage wil de organisatie de kosten van de groeiende organisatie dekkend maken. “Projecten kunnen vaak rekenen op sponsors maar de vaste kosten van de organisatie kunnen daar niet van worden betaald, we willen ook daarin zelfvoorzienend zijn.” Aldus pastor Fred. Ton plant, wederom, een koffieplant. Omdat deze op een plantage staat en niet in de voortuin van het kantoor worden de overlevingskansen van deze plant hoog ingeschat. De rest van ons team plant in een gezamenlijke inspanning een tweede plant en hierna wandelen we terug. In de sorteerruimte worden we aan de hand genomen om het hele proces van storten van koffie tot gesorteerde, gewogen porties waarvan de vochtigheid is gemeten zelf te ervaren (zie filmpje). Een enerverend bezoek waarover nog meer te zeggen is, wat Ton, Hidde en Marvin dan ook doen in een vlog, zie het filmpje.

’s Middags bezoeken we een bakkerij en krijgen een inspirerend verhaal over het hoe en waarom van deze bakkerij. Jongeren voor wie het niet vanzelfsprekend is krijgen hier een kans om een vak te leren en vaardigheden op te doen. De Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit is hier gelukkig niet aanwezig, maar het eindproduct is prima. Brood en cake gaan mee voor bij de koffie en het ontbijt morgen. Het hotel van pastor Fred is een uitkomst en bespaart ons veel reistijd. Geen stroom of warm water, ook de WiFi is er niet. Maar er is wel tijd om op te frissen en een power nap te doen. We tellen onze zegeningen!