Dag 4: Met de voeten in de klei

6 november 2021 - Sanje, Oeganda

Vandaag het echte werk, bekijken dan. “Tour de boer” had ook een titel kunnen zijn voor deze dag ware het niet dat het gewicht van onze schoenen op sommige momenten verdrievoudigde door de verschrikkelijk plakkerige klei. Totaal 6 boeren zijn er bezocht die zich onderscheidden in verschillende stadia van ontwikkeling. Een jonge boer met een akker met drie jaar oude planten, allemaal netjes uitgelijnd in rijen. Een boer die zijn eigen waterput gegraven had en zijn productie hierdoor had zien toenemen. Een boer met vergaande spreiding in producten naast koffie ook bananen, tomaten, boontjes, kippen en varkens. En alle boeren trots met een bankboekje in de borstzak waarop saldo, stortingen en opnames waren genoteerd. Een aantal boeren waren erg goed in sparen met o.a. een nieuw huis als doel voor de toekomst. Maurice en Reina maakten samen nog een bezoek aan een school om de wensen en mogelijkheden voor een computerlokaal te bespreken. Mogelijk een begin van weer een mooi project. Pastor Fred laat ons op zoek gaan naar rood gekleurde koffiebessen. Het is nog geen oogstseizoen dus het is even zoeken. Maar als onze handen bij elkaar komen levert dit mooie foto’s op maar ook een les: We hebben net als de boeren gefocust gezocht naar geld, inkomen en investeringsmogelijkheden. We leveren onze bonen netjes in bij de boer, het is zijn geld. Met het dak eraf en de hoofden naar buiten, en mensen achterop de pickup truck komen we als laatste aan bij boerin Betty Kalimi. Deze bescheiden en enigszins verlegen vrouw moest de rol van fotomodel op zich nemen. Ze houdt er niet van maar ze slaat zich er moedig doorheen. Helaas had ze wat tegenslag met haar waterbassin wat lek was geraakt waarvoor we ’s avonds de pet hebben rond laten gaan, komt vast goed! Ja, die avond was zondermeer bijzonder. Bij terugkomst in het hotel dachten we even te kunnen uitrusten maar niets was minder waar. Het complete Hope Coffee team kwam ons zingend tegemoet en Ton werd in het zonnetje gezet. Het feest van de 25-jarige jubilea en Ton zijn verjaardag werd luid zingend, dansend en in polonaise gevierd. Taart werd aangesneden, toespraken werden gedaan, cadeaus werden uitgewisseld met als klap op de vuurpijl de uitreiking van de cheque van € 25.470,- voor het aanleggen van waterbassins bij boeren. Dankbaarheid bij iedereen. Dankbaarheid voor wat er allemaal is gegroeid in de afgelopen 11 jaar van samenwerking en wat er weer in de toekomst gedaan kan worden door te blijven samenwerken. Een heerlijke gezamenlijke maaltijd besluit het feest en iedereen is dankbaar voor deze bijzondere dag!

En vergeet onze filmpjes en foto's niet te bekijken!!!!

1. Gert-Jan van der Vegt:
    6 november 2021
    Mooi dat het waterbassin van Betty weer gemaakt zal worden
  2. Fleur Van der Hoeven:
    7 november 2021
    Bijzonder inkijkje in het wel en wee van koffieboeren in Uganda! Mooie ervaringen!